Sila Klik Sini!

Monday, January 31, 2011

Skrip Yang ALLAH Tulis

Di Johor, hujan masih mencurah.Air dah naik di beberapa tempat. Khabarnya, lebih teruk daripada yang berlaku tahun 2006.Entah apa agaknya yang ditangiskan oleh langit...

Saya terpaksa membatalkan rancangan ke JPN, Johor Bahru.

Lalu, saya di sini, Mydin Melaka dalam perjalanan pulang ke KL. Nak cari flask untuk dihadiahkan kepada Kak Dewi (dia dok berkenan flask makanan yang saya guna untuk bawa bekal ke sekolah).

Kak Dewi Karthina ialah seorang guru Bahasa Inggeris kontrak di sekolah saya, bermula awal Januari 2011. Beliau berbangsa India. Muslim.Usianya dah 61, tapi dia masih mengajar secara kontrak kerana cintanya kepada dunia pendidikan. Saya menyenanginya. Dalam banyak perbincangan kami, saya selalu bertemu point of view dengannya, walaupun usia kami jauh berbeza. 

Dia pernah bercakap tentang saya kepada seorang guru lain. Katanya :

"Dalam banyak-banyak rakan discusion saya, she's the most intelligent."

Waaaahh, bangganya saya. Terperasan sekejap.

Tapi Kak Dewi tak akan bersama kami lagi selepas cuti Tahun Baru Cina ni. Dia ditukarkan ke sekolah lain. Rupanya, dia silap dipostingkan ke tempat kami.

Begitulah Allah mengaturkan pertemuan. Walaupun singkat, tetapi amat bermakna.

Entah kenapa, akhir-akhir ni, saya banyak melihat hikmah...terutamanya terhadap orang-orang yang hadir dalam hidup saya...yang saya kenali. Bagi saya, kehadiran mereka, perkenalan dengan mereka...mendorong saya untuk terus ke hadapan. Ada kalanya, mengubah sedikit haluan yang sedang saya tuju. MEREKA MENAMBAHKAN RENCAH DALAM KEHIDUPAN SAYA. MENJADIKANNYA LEBIH MANIS, PAHIT, MASAM DAN PEDAS....segalanya saya percaya telah diaturkan dengan teliti oleh Yang Maha Kuasa.

Saya pernah belajar menulis skrip drama, malah pernah menghasilkan skrip. Tiba-tiba, dalam dua tiga hari ini saya dapat mengaitkan perjalanan hidup ni dengan sebuah skrip. Dalam skrip, watak-watak dicipta untuk menghidupkan dan menjalankan cerita. Dialog juga mesti dibuat untuk terus mengembangkan plot, bukan direka saja-saja. Dalam skrip, ada simbolik, ada mesej tersirat. Sebuah skrip yang baik mesti ada simbolik, tidak semuanya dizahirkan dengan nyata atau dengan kata-kata. Skrip mesti ada konflik, mesti ada klimaks seterusnya penyelesaian. Konflik itulah yang menjalankan cerita, yang mencipta keseronokan kepada cerita itu untuk ditonton.

Demikianlah saya melihat kehidupan ini sebagai sebuah skrip yang panjang dan agung. Penulisnya ialah Allah Yang Maha Mencipta. Pengarahnya juga Allah Yang Maha Kuasa. Setiap watak yang tercipta itu tidak sia-sia. Setiap yang berlaku itu ada hikmahnya.Segalanya akan mengembangkan plot cerita...seterusnya menolak cerita bersama watak-wataknya terus ke hadapan....

MAHA SUCI ENGKAU, YA ALLAH.

Sekaligus, saya rasa saya lebih memahami makna ayat 28 dalam surah Fathiir :

Sesungguhnya, orang- orang yang takut kepada Allah itu ialah dari kalangan hamba-hamba-Nya yang berilmu

Benar rupanya ilmu itu akan membuka mata kita melihat kebesaran-Nya. Dengan sedikit ilmu penulisan skrip yang saya ada, saya dapat memahami perjalanan hidup ini dengan cara tersendiri. Ilmu apapun, sangat berguna...asal saja kita mahu merenung dan berfikir...asal mata hati tidak buta.

Saya tambah berminat dan bersemangat untuk menuntut sebanyak-banyak ilmu!  

No comments:

Post a Comment