Sila Klik Sini!

Monday, February 7, 2011

Ulang Tahun Ke-5

6 Februari.

Genap 5 tahun saya di sini, di sebuah penempatan yang dikelilingi ladang- ladang getah dan sawit. Penempatan yang saya tak tahu pun kewujudannya sebelum ini.

5 tahun bukanlah masa yang singkat.

Baby yang masih kat dalam perut masa saya mula- mula dulu, sekarang dah masuk pra sekolah.

Murid- murid tahun 1 yang saya ajar mula- mula masuk dulu, akan menduduki UPSR tahun ni.

Murid yang dulu Tahun 6, sekarang dah jadi anak dara yang manis- manis dan anak bujang yang hensem- hensem. Yang dah tak jadi manusia pun ada.

Banyak yang saya lalui di sini. Kalau dulu saya cuma kenal murid dengan nama rasminya, sekarang saya dah kenal bila orang sebut anak Apang, anak Badar, anak Arab, anak Man Tepang, cucu Komeng, cucu Wak Jamalan, cucu Haji Katan dan sebagainya.

Daripada 303 murid sekolah ni, hanya 32 orang murid pra sekolah yang saya tak kenal semua namanya. Yang lain- lain, dari kelas Pendidikan Khas sampai ke tahun 6, semuanya saya hafal nama, siap dengan bin bintinya serta ejaannya sekali.

Banyak kenangan manis, suka, ria, gembira, pahit, luka, pedih, sedih kat sini.

Saya tak dapat lupakan apabila satu masa tu, seorang ibu minta saya buatkan air tawar/ jampi untuk anaknya.
Haaa? saya bukannya bomoh!
Tapi saya buatkan la juga air Yassin. Saja nak menyampaikan hasratnya.

Kelakar juga bila kawan serumah balik cerita, seorang bapa murid beria- ria cerita tentang saya kepadanya:
"Cikgu tu baik kan. Anak- anak saya semua suka belajar dengan dia. Dia tu lembut sangat, macam tak tau nak marah."
Saya gelak kuat-kuat bila kawan saya cerita macam tu. Kata kawan saya, "Hem, kalaulah dia tahu akak lempang budak..."
Itulah baiknya anak- anak murid saya ni. Hanya baik saya, lembut saya yang mereka ceritakan pada ibu bapa, ya? Masa saya mengamuk jadi ibu harimau tu, tak pula mereka cerita!
TERIMA KASIH MURID-MURID, CIKGU.

Peristiwa lain yang diingat ialah masa dapat jemputan Yasinan wanita kat rumah seorang penduduk kampung. Tiba- tiba masa nak baca doa tuan rumahnya cakap, "Cikgu ...la yang baca doa. Nak ambil berkat."
Tersentak saya yang tengah bersandar mengantuk kat tepi almari. Saya ni ada berkat ke? Nak tak nak, baca la juga.

Paling seronok adalah apabila murid- murid yang mengikuti program j-QAF menunjukkan pencapaian membaca al-Quran lebih baik daripada murid yang tidak mengikutinya. Alhamdulillah, tak sia- sia program ni dibuat.
Harap- harap, akhlak dan penghayatan agama mereka juga lebih baik. Tentang tu agak abstrak dan sukar sedikit nak diukur.

Peristiwa pahit pun banyak. Tapi tak payahlah diingat.

Dah 5 tahun saya di sini...Saya menyenangi tempat ni, walaupun ada sikit- sikit yang tak berapa dipersetujui.

Tapi, saya mesti pergi. SAYA MESTI PERGI! Saya bukanlah orang yang suka diam lama di satu- satu tempat. Saya TAK MAHU JADI BATU YANG TAK BERGOLEK SEHINGGA AKHIRNYA BERLUMUT.

Saya mahu menimba banyak lagi pengalaman dan meluaskan lagi pandangan. Saya mahu belajar sebanyak- banyaknya daripada alam.

 Saya menyenangi tempat ini. 
-Pemandangan kuarters guru daripada Blok B sekolah- 

No comments:

Post a Comment