Sila Klik Sini!

Sunday, January 23, 2011

Belajar Dalam Mengajar

Jika murid tidak dapat belajar dengan cara kita mengajar,
 kita mesti MENGAJAR MEREKA dengan CARA MEREKA BELAJAR

Heeem, rutin saya dah bermula.Pada minggu ketiga ni, kelas literasi al-Quran dan kelas tasmik di sekolah dimulakan.Dalam masa yang sama, kelas mengaji saya yang dibuat selepas Maghrib juga dimulakan. Jadi, saya pun MULA SIBUK macam biasa. 

Pagi, ke sekolah seawal jam 6.45, kelas literasi 6.50 - 7.20 pagi.

Kelas tasmik akan habis pukul 3.00 petang.

Balik rumah, khidmat diri dan berehat.

Usai solat Maghrib, budak- budak mengaji pun datang.

Saya menyenangi rutin ini. Segalanya MENAMBAHKAN WARNA DAN RASA...dalam kehidupan saya...sebagai seorang manusia.

Saya sukakan kelas literasi al-Quran yang saya buat pagi-pagi buta tu. Saya rasa, murid-murid lemah yang saya ajar tu lebih mudah menerima pelajaran pada waktu tu. Maklumlah, suasana masih segar,otak mereka pun belum penat. Saya rasa saya dah buat pilihan waktu yang tepat.

Satu lagi yang saya sangat senangi ialah mengajar tillawah al-Quran Tahun 5B. Sebabnya, murid saya 3 atau 4 orang sahaja. Saya diberi kumpulan kecil sebab jadual saya hanya mengizinkan saya masuk 3 daripada 4 waktu yang diperuntukkan. Kumpulan selebihnya diajar oleh ustaz dann ustazah lain.

Saya mengajar 3 orang murid yang paling lemah.Saya perhatikan, murid-murid ini lebih mudah menerima apabila diberi lebih perhatian. Seorang murid saya sangat susah ingat huruf Qa. Dia mesti akan baca huruf tu Fa. Masalahnya, dia tak akan dapat membetulkan sendiri kesalahan tu apabila diberitahu dia salah. Balik- balik kita juga yang mesti memberitahu huruf yang betul kepadanya. 

Pening kepala saya dengannya. Saya katakan kepadanya:

"Cikgu tau Akma sayang sangat dengan cikgu. Sebab tu Akma asyik nak sebut Fa saja, nama cikgu kan. Ok, hari ni Akma betulkan, beri sikit sayang tu pada Qais (kebetulan ada seorang murid kelasnya bernama Qais). Kalau titik satu,  nama cikgu, kalau hurufnya titik dua,dia jadi Qais."

Dia ketawa. Tetapi, dalam masa sehari dia dapat ingat huruf yang dia asyik lupa tu. 

Dalam mengajar, saya sebenarnya banyak belajar.Terutamanya daripada anak-anak yang agak lemah ini. Saya belajar erti kesabaran, saya belajar memahami dan saya juga belajar kreativiti.

Semoga Allah terus bukakan mata hati saya untuk belajar! Syukran Ya Allah.

No comments:

Post a Comment