Sila Klik Sini!

Wednesday, January 19, 2011

Kisah AZIM lagi...

Saya masih berfikir- fikir tentang perkataan AZIM yang menjadi kontroversi. Saya teringat yang di dalam al-Quran, kalimah Azhim bukan sahaja digunakan untuk merrujuk kepada sifat Allah s.w.t. tetapi juga digunakan untuk menyifatkan benda- benda lain.

Lalu saya buka Kitab Mu'jam al-Quran yang ada dalam simpanan. Di sini saya petik beberapa contoh penggunaan kalimah Azhiim dalam al-Quran :

1) Azab yang hebat :

"Allah telah menutup atas hati mereka dan atas pendengaran mereka dan atas penglihatan mereka terdapat tutupan (sehingga mereka tidak melihat kebenaran) dan bagi mereka seksaan yang sangat hebat ('azaabun 'aziim)
Al- Baqarah : 7 
2) Pahala/ ganjaran yang besar :

"....bagi orang-orang yang berbuat baik di antara mereka dan yang bertakwa, pahala yang besar (ajrunn 'aziim)
Ali Imran : 172

3) Hari Kiamat

"Katakanlah, sesungguhnya aku takut apabila aku menderhakai Tuhanku, (aku akan mendapat) seksaan pada hari yang dahsyat (yaumun 'aziim)
Al- An'aam : 15

Ada beberapa lagi perkataan tersebut digunakan untuk menyifatkan benda-benda lain. Malah, perkataan al-'Azhiim juga turut digunakan untuk menggambarkan perkara lain seperti kehinaan (al-khizyu - rujuk Al-Taubah : 63), keutamaan (al-fadhlu - Al-Baqarah : 105, Al-Jum'ah : 4).

Saya teringat juga negeri Melaka yang diberi gelaran Darul Azim. Dalam erti kata lain Dar al-Azim...tak ada pula mufti yang menegur!

No comments:

Post a Comment