Sila Klik Sini!

Wednesday, January 26, 2011

Tabahlah Hati! Teguhlah Iman!

Semalam saya menerima SMS daripada seorang teman lama. Memberitakan khabar gembira, kelahiran anak keduanya, seorang puteri.

Beritanya gembira, tetapi berita itu menyebabkan saya menangis.Sejak dua minggu lepas, dah beberapa kali saya menerima khabar kelahiran "anak-anak buah" saya. Akhirnya, pedih yang ditahan sekian lama di dada pecah juga dengan tangisan. Bukan benci...bukan iri, tetapi terbandingkan pula kehidupan kawan-kawan dengan nasib diri sendiri.

Saya menginsafi hati saya yang masih belum begitu suci, iman saya yang masih belum begitu mantap. Sebenarnya, dah beberapa kali saya berniat nak melawat teman saya ni. Terutamanya apabila dia memberitakan yang emaknya selalu menyebut tentang saya. Apabila melibatkan orang tua-tua ni, hati saya cepat tersentuh. Rindu pada mak cik tu. Tempatnya pun tak jauh, Melaka, negeri yang selalu saya lalui. Tetapi, keinginan tu terpaksa saya batalkan. Bimbang hati saya sedih dan tertekan melihat keluarga bahagia yang sudah dimilikinya, sedangkan saya belum punya apa-apa. 

Saya memujuk hati, tabahlah...redhalah...kerana setiap yang berlaku itu semuanya bawah kekuasaan Allah. Siapalah saya untuk mempersoalkan takdir-Nya. Perancangan-Nya Maha Hebat. Bukankah saya meyakini sifat Aliim dan Rahiim-Nya? 

No comments:

Post a Comment