Sila Klik Sini!

Thursday, January 27, 2011

Cepatnya Teguran-MU Datang

Minggu lepas, saya terasa (terluka?) dengan sikap seorang murid tahun 5.

Murid ini datang daripada keluarga yang berantakan. Bapanya seorang warga asing, yang kini telah berpisah dengan ibunya.Dia dan dua lagi adik-beradiknya ditinggalkan bersama nenek di sini.Taraf ekonomi keluarga neneknya pula tidak begitu baik.

Mungkin kerana latar belakangnya itu, saya lebih sedikit mengambil berat terhadapnya. Bukan sekadar dalam pelajaran, malah kehidupan peribadi juga. Tambahan pula, prestasi pelajarannya sangat lemah kerana dia hanya masuk sekolah di akhir tahun darjah 1.

Saya masukkan murid ini ke kelas literasi al-Quran kerana dia masih belum menguasai. Malangnya, di luar dugaan saya, dia sering mengelak untuk belajar. Setiap hari dia datang awal ke sekolah tetapi dia sengaja tidak naik ke kelasnya supaya dia tidak perlu mengaji.

SAYA BERASA SANGAT MARAH ATAS PERBUATANNYA ITU.

Tetapi, saya cuba memujuk hati. Sabarlah, saya kan orang dewasa yang dah banyak menelan kepahitan, dia cuma kanak-kanak yang belum kenal erti kehidupan. Jangan simpan rasa benci dalam hati. Tapi, saya tetap juga berniat untuk memanggilnya nanti, dan meluahkan rasa hati saya. Saya dah merangka kata-kata yang kira-kira begini:

"Cuba kamu fikir, selama ni, ada tak cikgu Bahasa Inggeris, Cikgu Matematik atau cikgu-cikgu lain yang tahu kamu lemah dalam pelajaran tu, dan nak bimbing kamu secara persendirian? Tak ada kan? Tapi hari ni, ada seorang cikgu depan kamu yang sangat ambil berat tentang kamu, dari segala segi, dan sanggup luangkan masa pagi-pagi untuk ajar kamu. Kenapa kamu tak nak bersyukur?...."

Tetapi, semalam semasa saya menekuni  Kita Fi Zilalil Quran, saya membaca tafsiran ayat 263 surah al-Baqarah yang maksudnya .....SESUNGGUHNYA ALLAH ITU MAHA KAYA DAN MAHA SABAR. Huraian maksud potongan ayat tersebut ialah :


…Maha Sabar, iaitu Allah mengurniakan rezeki kepada para hamba-Nya, tetapi mereka tidak bersyukur. Namun demikian Allah tidak bertindak segera menghukumkan mereka dan mengambil daya utama menyeksakan mereka. Allahlah yang mengurniakan segala-galanya kepada mereka dan Dialah yang mengurniakan kewujudan kepada diri mereka sebelum mengurniakan sesuatu yang lain kepada mereka. Oleh sebab itu manusia hendaklah belajar dari kesabaran Allah s.w.t terhadap mereka. Oleh itu mereka seharusnya jangan gopoh melakukan sesuatu perbuatan yang menyakiti hati dan menunjukkan kemarahan kepada orang yang mereka telah berikan sebahagian dari rezeki yang telah dikurniakan Allah kepada mereka apabila orang-orang itu menunjukkan kelakuan yang tidak menyenangkan mereka atau tidak berterima kasih kepada mereka.

Menitis air mata saya membaca tafsiran tersebut. TERASA BETAPA HALUS ALLAH MENEGUR SAYA. BETAPA CEPAT TEGURAN ITU DATANG SUPAYA SAYA TIDAK TERUS TERSALAH LANGKAH. 

Ya Allah, ampunkan saya kerana memandang besar kepada diri sendiri, memandang hebat kepada jasa yang tidak seberapa. Sedangkan betapa banyak nikmat yang saya terima, tetapi banyak pula yang saya kufuri. 

Syukran, Ya Tuhan, atas teguran yang halus tetapi sangat mendalam. Tak tergambar besarnya nikmat yang Engkau berikan. 

Tambahan huraian ayat yang saya baca :

Peradaban seseorang Muslim juga sentiasa melihat (dan mencari contoh) pada sifat-sifat Allah. Dia berusaha mendaki anak-anak tangganya hingga dia berjaya mencapai sebahagian darinya yang telah ditentukan kepadanya mengikut kemampuan tabiatnya.   

Semoga saya termasuk ke dalam golongan manusia tersebut!

No comments:

Post a Comment