Sila Klik Sini!

Monday, March 28, 2011

Menjadi Super Cikgu

Saya rasa penat.

Sebelum tidur semalam, dan sejak beberapa hari lepas, saya asyik fikirkan nak ubah lirik nasyid, nak tambah khasidah, nak tambah lirik Inggeris.
Pagi- pagi bangun tidur, saya teringat nasyid lagi. Gaya belum buat...muzik belum masuk... baju belum beli. Dalam masa yang sama, saya teringat budak- budak hafazan...dah sampai mana agaknya mereka hafal?

Pagi ni, saya kelam- kabut betul. Asyik turun naik tangga...cari budak, cari Quran...print lirik yang baru ubah.
saya letak murid nasyid dan hafazan di dua kelas bersebelahan. Sekejap saya pergi semak hafazan murid lelaki, kejap lagi saya pergi ke tempat murid perempuan, semak hafazannya pula. Lepas tu pergi tengok budak- budak nasyid kat kelas sebelah lak.

Ada seorang murid cakap kat saya, "Cikgu ni nak latih Ayu hafazan, nak latih kita orang nasyid lagi, nak mengajar lagi. Banyaknya kerja cikgu..."

Terima kasih,murid, kerana memahami. Saya jawab, "Tak apalah, cikgu kan super cikgu."

Memang masa ni antara yang paling menekan saya dalam setahun.

Nasib baik juga hari Sabtu lepas ada aktiviti untuk release tension. Saya bawa murid- murid Literasi al- Quran keluar makan- makan di Segamat. Terhibur tengok wajah mereka yang ceria.


No comments:

Post a Comment