Sila Klik Sini!

Monday, March 21, 2011

Melahirkan Generasi Pencinta Al- Quran

Minggu ini giliran saya bertugas di sekolah. Tema bagi minggu ini ialah "Saya Suka Membaca".

Jadi, dalam ucapan semasa perhimpunan pagi, saya berniat untuk memperkenalkan satu bahan bacaan kepada murid- murid.

Bahan bacaan yang saya pilih ialah Terjemahan al- Quran.

Mula- mula, rasa ragu- ragu juga. Sesuai ke saya cadangkan budak- budak kecil ni baca terjemahan al- Quran? Tapi, tak apalah. Saya perkenalkan je. Sekurang- kurangnya, budak- budak ni tahu kewujudan terjemahan al- Quran ni. Saya percaya ramai antara mereka yang tak tahu bahawa Quran ni ada dalam bahasa Melayu.

Lalu, saya teruskan niat untuk perkenalkan terjemahan al- Quran kepada mereka. Saya bawa terjemahan al- Quran comel yang saya ada dan saya perkenalkannya sebagai BACAAN WAJIB bagi orang Islam. Saya tekankan, jangan ikut tradisi masyarakat yang hanya berbangga dengan banyak kali khatam al-Quran, tetapi sekurang- kurangnya SEKALI dalam hidup, KHATAMKANLAH TERJEMAHAN AL- QURAN.

Sebabnya, a-Quran itu ialah kitab untuk difahami. Bukannya untuk semata- mata dilagukan, dipertandingkan, digantung di dinding dan sebagainya.

Rupa- rupanya, penerangan saya itu menarik minat sebahagian murid. Apabila saya masuk ke tahun 5 selepas itu, ada murid bertanya, "Cikgu, al-Quran yang macam cikgu ada tu ada bahasa Melayu ya? Rasa nak baca la." "Cikgu bawa Quran tu hari- hari ke?"

Lalu, saya berjanji akan bawa ke kelas supaya mereka boleh melihatnya dari dekat.

Saya  rasa seronok dengan respon yang mereka tunjukkan. Kebetulan sebelum ini pun saya dah mulakan program "Mufradat al-Quran" untuk murid- murid Tahap 2 yang saya buat semasa P & P Bahasa Arab, dengan harapan supaya murid lebih memahami al-Quran.

Walaupun tujuan Bahasa Arab diwujudkan di sekolah rendah ialah untuk membolehkan murid-murid bertutur bahasa Arab mudah, saya lebih dan selalu menekankan bahawa tujuan saya mengajar mereka adalah supaya mereka memahami al- Quran.

Saya berharap murid- murid saya menjadi generasi pencinta al- Quran.

No comments:

Post a Comment