Sila Klik Sini!

Wednesday, March 23, 2011

Muridku Yang Comel

Saya berasa seronok dengan telatah seorang murid Tahun 1.

Murid ini tergolong dalam kumpulan murid lemah.

Seperti biasa, apabila saya masuk ke kelas, selepas salam dan doa, saya akan memberi ucapan selamat pagi, selamat petang, selamat malam dan selamat datang dalam Bahasa Arab. Murid- murid akan menjawabnya.
Ucapan selamat malam dalam bahasa Arab panjang. Jawapannya juga panjang dan memang jarang murid ingat. Setiap tahun pun begitu.

Tetapi, apabila saya memberi ucapan “Tushbiha ‘Alal Khair” semalam, si Haziq Akmal yang comel tapi tak tahu duduk diam ni menjawab dengan kuat dan yakin, “Wa Anta Min Ahlih”.

 Eh, eh, terkejutnya saya. Saya memandangnya dan berkata, “Ahsanta, ya Akmal”. Dalam ramai- ramai tu, si Akmal ni yang ingat jawapannya. Dia tersenyum bangga dan menjawab, “Kita ulang-ulang kat rumah”.

Tiba- tiba saya perasan dengan gelagat si Akmal ni. Kalau duduk sorang- sorang atau sambil buat kerja, dia akan membebel- bebel sebut perkataan- perkataan Arab yang dia tahu, terutamanya ayat- ayat mudah yang selalu saya gunakan dalam kelas seperti Iqraud du’a, qiaman, ijlisuu, ahsanta…

Mungkin murid ni minat Bahasa Arab walaupun dia tak pandai sangat. Saya rasa seronok tengok sikapnya tu. Moga- moga dia berjaya dalam pelajarannya.  

No comments:

Post a Comment