Sila Klik Sini!

Saturday, April 2, 2011

Maafkanlah Cikgu!

Baru ini saya dapat berehat.

Pagi ada LDP Pengurusan Fail di sekolah. Habis dekat jam 2 petang. Balik makan dan basuh baju. Pukul 3 ke sekolah lagi untuk latih murid nasyid. Mereka lambat. Sambil menunggu, saya hias sikit- sikit sudut Bahasa Arab bawah tangga yang saya baru ambil tu. Dekat jam 5 habis latihan nasyid. Lepas solat Asar, saya berkejar ke Tangkak. Ada date dengan suami. Sekarang saya di D'anjung Inn. Suami belum sampai, jadi sempatlah berehat sekejap. 

Seperkara yang saya tak suka dengan kesibukan ni ialah saya terpaksa korbankan sesetengah masa mengajar saya! Ada beberapa kelas Bahasa Arab yang saya masuk dan minta murid buat kerja, kemudian saya semak hafazan peserta MTQ saya. Saya terpaksa minta maaf dengan murid dan minta dihalalkan masa mengajar saya.

Untuk pelajaran Pendidikan Islam pula, kerana ada 3 orang guru yang masuk serentak, saya minta jasa baik rakan untuk tidak masuk. Jadi, murid kumpulan saya diajar guru lain.

Kerana melatih  beberapa orang murid, saya korbankan masa berpuluh- puluh murid yang lain!

Pagi semalam, seorang murid tahun 5 datang berjumpa saya, "Nanti masa al-Quran, cikgu ajar kitaorang tak?

Saya katakan tidak sebab saya terpaksa buat latihan nasyid. Mulutnya mula muncung. Saya memujuknya, "Sampai hari Khamis depan saja. Nanti kita belajar macam biasa ya. Cikgu terpaksa bahagi masa sebab mengajar pun tugas cikgu, latih nasyid pun tugas juga."

Saya berasa sangat berdosa. Tapi apa yang boleh saya buat? saya tak dapat buat latihan pada waktu petang sebab murid- murid ni ada sekolah  agama. Malam pun mereka ada kelas tambahan yang tidak boleh dikompromi sebab melibatkan mata pelajaran teras UPSR. Terpaksalah korbankan masa Bahasa Arab saya yang tak sepenting mana....

Saya lihat, banyak kelas yang tiada guru dalam dua minggu ni sebab ramai cikgu terlibat dengan latihan olahraga, coral speaking, MTQ dan macam- macam pertandingan lagi.

Pening kepala saya dengan program yang bertindan- tindan ni. Mengapa agaknya guru tak diberikan masa yang cukup untuk mengajar?

Itu belum campur dengan tugasan sampingan guru yang menimbun- nimbun. Kena buat minit, fail, bla...bla...bla...

Agaknya, sebab itulah murid jadi kurang ajar.

Murid, maafkanlah cikgu!

No comments:

Post a Comment