Sila Klik Sini!

Thursday, November 25, 2010

Hidup Saya Sebagai Seorang Amfibia

Bosaaan!!!! Saya sendirian di sini. Petang semalam, saya menjemput murid yang hendak saya bimbing, Nurul ke rumah. Saya mengajarnya Bahasa Melayu santak jam 5 petang.

Bekalan elektrik terputus. Saya keseorangan dalam kegelapan.

SENDIRI

BOSAN

SUNYI

Mujurlah rasa takut tidak bertamu. Mulanya saya membaca buku bertemankan cahaya lilin. Apabila mata mula tak selesa. Saya baring- baring di atas katil sebab memang tiada aktivitii lain untuk dibuat. Mulalah fikiran saya menerawang....memikirkan keadaan hidup saya yang 2 alam....TIDAK SENDIRIAN tetapi TIDAK BERTEMAN. Saya hidup dalam dua alam yang berbeza.

Jam 8 lebih. Suami menelefon mengadu yang dia demam teruk. Saya menangis (sayang atau kasihan? Yang pasti-sedih). Walaupun saya sendiri pernah mengalami keadaan begitu, sendirian di sini, tak pernah saya menangis kerana kasihankan diri sendiri.Tetapi apabila kejadian menimpa orang lain, saya cepat berasa simpati dan akan berfikir tentangnya berhari- hari (walaupun dalam kes suami, saya tahu dia tidak sendirian di sana, tetapi saya benar- benar sebatang kara di sini).

Jam 3 pagi, saya terjaga dari tidur kerana digigit nyamuk (musuh utama saya sejak kecil). Saya tak dapat lagi melelapkan mata. Jam 4 pagi lebih, saya terdengar bunyi ...yang saya tidak pasti bunyi apa dan dari mana. Saya terkejut dan mula ketakutan. Sebabnya, saya teringat kejadian pintu dapur saya diumpil dalam cubaan menceroboh rumah saya, Ramadhan lalu. Ketika itu, saya juga sendirian di rumah.

Saya bangun dari katil, mengintai keluar dari tingkap bilik. Rumah- rumah jiran masih gelap. Saya masih memasang telinga sambil tangan mula mencari nombor telefon Cikgu Zul dan Cikgu Sharif (jiran terdekat tempat meminta tolong). Kemudian saya ke tangga dan mengintai ke tingkat bawah, cuba mengesan apa- apa bunyi aneh.

Setelah beberapa lama, tiada apa yang berlaku. Saya kembali ke bilik, baring semula. Tetapi langsung tak berani melelapkan mata. Saya cuma berdoa supaya matahari segera muncul. Peristiwa ustazah yang dibunuh di Port Dickson baru- baru ini menerjah ingatan.

Ketika itu, saya sedih lagi...memikirkan diri keseorangan dan tiada tempat bergantung.

Tiba- tiba saya teringat untuk membaca ayat Kursi. Berkali-kali juga saya melafazkan zikir Ya Hafiiz (Wahai Yang Maha Menjaga), memohon dilindungi.

Dalam masa yang sama juga saya tersedar, berapa banyak rumah yang ada penghuni lelaki tetapi masih lagi dicerobohi. Kehadiran suami bukanlah jaminan keselamatan bagi sesebuah keluarga. Bukankah saya masih ada Yang Maha Penjaga dan Yang Maha Pelindung untuk melindungi saya.

Mungkinkah Allah sengaja mentakdirkan hidup saya begini supaya saya tidak beralih pergantungan kepada selain-Nya?

Ya Allah, andai Kau halangi cinta manusia daripada mendekatiku, rezekikanlah aku cinta-Mu yang maha suci.

No comments:

Post a Comment