Sila Klik Sini!

Wednesday, November 24, 2010

Bilakah Kali Yang Terakhir Kau Ucapkan Sayang?

"Bilakah kali yang terakhir kau ucapkan sayang
pada insan yang setia berkongsi susah dan senang
luahkan isi hati...andai sudah ditakdir
tadi Subuh yang terakhir...."

Saya sangat menyenangi lirik nasyid Subuh Yang Terakhir, dendangan kumpulan Rabbani. Menarik kerana ianya satu galakan supaya kita "berani" meluahkan rasa sayang di hati.

Secara umumnya, orang Melayu (mungkin juga orang Asia) merupakan bangsa yang kurang meluahkan perasaan mereka (terutamanya rasa sayang?). Ekspresi perasaan lebih banyak dibuat melalui perbuatan (sayangkan anak ditangan- tangankan?). Bagaimanapun, pembubaran sempadan dunia dewasa ini telah banyak juga mengubah cara hidup orang kita.

Saya sendiri merupakan seorang yang suka mengekspresikan rasa sayang melalui ucapan dan perbuatan. Apa yang saya perhatikan, ada murid yang tersipu- sipu malu bila saya mengatakan yang saya sayangkannya. Barangkali kerana tidak biasa menerima ucapan sayang. Tetapi, lebih teruk lagi apabila ada murid yang cuba mengelak dan kelihatan takut bila saya menghulurkan tangan ke arah mereka (saya kira kerana mereka sering dipukul) , walhal saya tidak pun berniat untuk memukul. Saya cuma mahu menepuk bahu mereka, atau memegang tangan untuk membimbing mereka menulis.

Bagi saya, sayang mesti diluahkan kerana orang tidak tahu apa yang tersirat di hati kita. Kalaulah kita boleh meluahkan rasa marah kepada anak- anak semasa kita marah, mengapa tidak luahkan rasa sayang yang kita memang rasai hampir setiap masa? Tak hairanlah kalau ada kanak-  kanak yang mengatakan "Mak/ ayah/ cikgu tu asyik marah je..." Sebabnya, kita cuma bersuara untuk marah, tetapi tak pula bersuara untuk memuji atau menghargai.   

Saya suka meluahkan sayang kerana saya suka menerima kasih sayang. Saya suka apabila murid meminta untuk mencium pipi saya. Saya gembira bila murid datang mengadu masalah kepada saya. Malah, saya sangat seronok apabila ada murid datang berjumpa dengan saya kerana mereka tiada duit untuk membeli makanan pada waktu rehat.

Sebabnya, semua itu menjadikan SAYA TERASA SEPERTI SEORANG MAMA YANG DIKELILINGI OLEH RAMAI ANAK. Perasaan itu membahagiakan saya.

"Kasihilah yang berada di muka bumi, nescaya kamu akan dikasihi oleh Yang Berada di Langit"
-HADIS-

Pernah seorang rakan guru berkata kepada saya, "Eiii, aku tak kuasa nak bagi budak- budak cium aku". Saya cuma menjawab dengan senyum "Saya belum ada anak, kak. Terpaksalah tumpang kasih anak- anak orang."

Tetapi, orang lain tak tahu yang dengan cara itu, saya menikmati kebahagian tersendiri. Ramai orang terkejut bila melihat tarikh lahir saya. Mereka mengatakan yang saya kelihatan lebih muda dari usia sebenar. Pernah seorang bertanyakan rahsia awet muda kepada saya. Waktu itu saya cuma ketawa dan menjawab, saya tak ada apa- apa rahsia. Tetapi hari ini saya terfikir, mungkinkah rasa sayang yang disuburkan kemudian disebarkan itulah rahsianya?

No comments:

Post a Comment