Sila Klik Sini!

Wednesday, April 6, 2011

Di Manakah Ihsan?

Hmm, baru lepas mengajar tahun 1.

Telatah budak- budak ni memang memeningkan kepala. Susah nak kawal mereka dengan kata- kata. Sebabnya riuh mereka mengatasi suara saya. Saya selalu kawal mereka guna rotan. Libas rotan atas meja untuk diamkan mereka. Kadang- kadang, mereka yang kena libas dengan rotan.

Saya memang bukan guru yang baik (sekurang- kurangnya tidak menepati etika guru yang tak boleh pukul murid). Saya percaya bahawa kekerasan perlu juga digunakan sesekali, di samping kelembutan dan kasih sayang.

Tapi, saya sangat tersentuh dengan berita seorang murid 7 tahun yang dipukul oleh gurunya sehingga membawa kematian. Macam mana agaknya guru tu sampai sanggup pukul murid sekecil tu begitu teruk?

Satu sifat mazmumah yang masih belum saya dapat buang sepenuhnya ialah ghadhab, atau dalam bahasa mudahnya, baran. Saya ni memang baran dan cepat melenting. Tapi, syukurlah saya masih belum sanggup mencederakan orang, terutamanya anak kecil sebegitu teruk. Kalaupun saya marah dan bertindak kasar dengan budak- budak ni, sebaik saja penangan saya hinggap pada badan mereka, saya segera rasa kesal. Kasihan tengok mereka kesakitan.

Sebab tu saya tertanya- tanya, macam mana guru itu boleh tiada perasaan sampai sanggup membelasah budak kecil seteruk itu? Kasihan si kecil tu. Apabila pandang wajah murid- murid tahun 1 saya yang comel, walaupun degil, saya terbayang, sanggup ke orang pukul mereka sampai teruk begitu?

Mungkinkah guru tu ada masalah mental sehingga tak dapat kawal perasaan? Apapun, kita tak tahu apa cerita sebenarnya. DIA lebih mengetahui.

Saya berharap saya dapat buang sikap baran saya ni dan tak buat tindakan seteruk itu... Peristiwa tersebut buat saya muhasabah diri

No comments:

Post a Comment