Sila Klik Sini!

Saturday, December 4, 2010

Ayahanda Dalam Kenangan

Saya sudah  berada di kampung halaman, jajahan paling kecil, nun...di sempadan Malaysia-Thailand.

Hari Jumaat, saya ke pusara ayahanda. Rasanya dah lama tak ke sana.

Selepas lebih 12 tahun berlalu, rasa rindu dan sayu rupanya masih bertamu. Perasaan yang sama berulang setiap kali ke pusaranya. Terbayang detik-detik semasa ayah masih bersama.

Teringat semasa kecil-kecil dahulu, ayah isi bed-time stories saya dengan kisah-kisah Nabi. Antara yang masih terpahat kukuh di ingatan ialah kisah Nabi Yusuf (saya ingat sebab nama adiknya Bunyamin) dan kisah Nabi Musa (masa itu saya bayangkan wajah baginda seperti Tan Sri Musa Hitam yang ketika itu salah seorang menteri, sebab hanya itu orang bernama Musa yang saya kenal).

Pernah suatu malam, ayah berkisah tentang Nabi Muhammad, dan disentuhnya tentang kelebihan al-Quran. Kata beliau,kita patut bersyukur kerana Allah memelihara al-Quran itu. Kitab-kitab lain sebelum al-Quran telah diselewengkan. Tetapi al-Quran terus dipelihara Allah dan hasilnya kita semua terus mendapat petunjuk. Sebab itulah kita mesti bersyukur.

Ketika itu saya masih kecil benar. Mungkin berusia 6 atau 7 tahun. Saya menjawab di dalam hati: AH, BUAT APALAH BERSYUKUR. KAN LEBIH BAIK KALAU AL-QURAN TU TAK ADA. TAK PAYAHLAH SAYA ASYIK DIPAKSA BELAJAR MENGAJI DAN KENA MARAH KALAU BACA SALAH. Tetapi kata-kata tu tak berani dan pernah saya suarakan. Hanya hati kecil saya yang tahu tentangnya.

Selang beberapa tahun kemudian, ayah menghantar saya meneruskan pengajian peringkat menengah di sebuah sekolah Arab. Seiring dengan kematangan usia, saya mula menyedari, BETAPA BENARNYA KATA-KATA AYAH MENYURUH SAYA MENSYUKURI NIKMAT AL-QURAN. Ketika itu saya mula terasa besarnya peranan al-Quran sebagai panduan dalam kehidupan manusia.

Ayah memang ahli al-Quran. Sepanjang hayatnya, yang saya ingat, beliau akan khatam al-Quran selang beberapa hari. Pagi-pagi Ahad, semasa beliau tidak bekerja, setiap kali saya turun ke ruang tamu, akan terdengarlah suara beliau membaca al-Quran. Kalau tiada di ruang tamu, sudah pastilah ayah sedang berada di bilik surau yang terletak di bahagian hadapan rumah. Kalau saya menjenguk ke sana, tentu ayah sedang membaca al-Quran, membuat sujud tilawah atau solat Dhuha. Segala yang saya saksikan semasa masih kanak-kanak itu terakam teguh dalam ingatan saya sehingga kini, lalu, membawa saya kepada suatu rumusan, iaitu, itulah cara yang sebaiknya untuk kita menjalani kehidupan ini.

Tahun 1998, ayah terlantar sakit. Ayah sudah tidak dapat tilawah al-Quran sekerap dahulu. Ketika itu, saya menuntut dalam tingkatan 5. Pada tahun itulah, saya mendapat kekuatan untuk meneruskan amalan ayah, iaitu, membaca al-Quran dari mula sehingga khatam. Sebenarnya saya sudah cuba mengamalkan perkara itu dari Tingkatan 1 lagi. Tapi tak berjaya. Teruslah saya dengan tradisi masyarakat yang biasa, cuma memilih beberapa surah daripada al-Quran untuk dibaca sebagai amalan. Mungkin keadaan ayah yang sakit dan dorongan ustazah di sekolah memberikan kekuatan kepada saya. ALHAMDULILLAH. Niat saya ketika itu ialah untuk meneruskan amalan ayah supaya pahala terus mengalir kepadanya.

Dalam tahun yang sama, saya berjaya menamatkan pembacaan terjemahan keseluruhan al-Quran. ALHAMDULILLAH.

Saya khatam pembacaan al-Quran yang saya mulakan buat kali pertama itu pada Oktober 1998....di pusara ayah. Sehari selepas kematian beliau.   

Hari ini saya bukan sekadar membaca al-Quran, malah saya mengajarkan al-Quran kepada orang lain. Saya meneladani usaha ayah dengan mendidik pula murid-murid saya mencintai al-Quran. Saya ceritakan kepada mereka kelebihan al-Quran. Sesekali, saya selingi pembelajaran membaca al-Quran dengan menterjemahkan ayat-ayat yang mereka baca dan menceritakan kisah yang terkandung di dalamnya.

Segalanya bermula daripada benih cinta akan al-Quran yang ayah semaikan dalam diri saya sewaktu saya masih kecil dahulu. Betapa besar jasa ayah!

Saya berharap supaya saya ada anak lelaki, untuk saya didik menjadi pencinta dan pengamal al-Quran, supaya warisan ayah dan nenek moyangnya akan terus berkekalan.

Semoga Allah perkenankan!  

No comments:

Post a Comment