Sila Klik Sini!

Sunday, December 12, 2010

Dalam Sebuah Pencarian...

Saya ke Jeli untuk menghadiri majlis perkahwinan adik sepupu. Majlisnya sederhana. Jauh berbeza dengan kenduri orang Johor.Beginilah tradisi kami.Dalam segala kesederhanaan.

Bila berkumpul ramai-ramai begitu,berjumpalah dengan saudara-mara yang dah lama hilang di mata.

Saya berjumpa dengan Mak Ngah Raihan, sepupu mak.Kali pertama melihatnya, saya terpegun. BENAR, SAYA TERPEGUN.Kenapa?...Sebab saya melihat wajahnya sangat berseri. Seperti ada sinar memancar dari matanya.

Mak Ngah Raihan ni orangnya dah tua. Lebih kurang sebaya dengan mak saya.Sekarang, dia menghabiskan masa tuanya dengan memondok di Pondok Sungai Durian. Agaknya, wajahnya berseri kerana banyaknya amal ibadah. Maklumlah, orang pondok.Tambah membaralah keinginan saya untuk memondok. 

Semasa bersalaman untuk berpisah, saya berkata kepadanya:
"Mak Ngah doakan saya ya. Mak Ngah orang pondok, doa mustajab." Dia cuma ketawa.

Saya muhasabah diri. Ramai mak cik dan pak cik saya yang tinggal di kampung-kampung ini ialah ahli ibadah. Sudah menjadi tradisi mereka bangun seawal jam 3 pagi untuk soat tahajjud. Walaupun kehidupan mereka sangat sederhana, atau sesetengahnya miskin, mereka memiliki sifat qanaah. Mereka ikhlas beribadah, dan berasa cukup dengan kehidupan yang mereka lalui.Mereka memelihara syariat,menyayangi dan memberi sekadar kemampuan mereka.Kehidupan mereka nampak tenang dan tenteram.

Mereka tidak terbilang...tetapi mungkin mereka lebih dekat dengan Tuhan...
BERBANDING SAYA !

Saya rasa jauhnya beza saya dan mereka. Saya juga mengerjakan ibadah, tetapi tak tahulah sejauh mana keikhlasannya (bukan mengharapkan balasan dunia?), saya sentiasa berasakan masih ada sesuatu yang saya kejar , yang belum cukup dalam hidup ni. Saya belum mampu menunaikan solat, berpuasa dan berzikir sebanyak mereka.Kalau dihitung-hitung, masa yang saya habiskan untuk urusan dunia barangkali lebih banyak daripada untuk mengumpul pahala. Malah, kadang-kala, saya rasa putus asa terhadap Tuhan yang tidak mengabulkan permohonan saya.

Mereka hidup serba kekurangan...saya punyai semua kelengkapan. Tetapi...SIAPA YANG LEBIH BAHAGIA? SAYA ATAU MEREKA?

Saya masih dalam pencarian....entah bila akan bertemu jawapan.

1 comment:

  1. Semoga kita dapat mencontohi mereka.. jangan putus asa, (Yusuf:87)..

    ReplyDelete