Sila Klik Sini!

Monday, December 20, 2010

Alhamdulillah...Saya Kembali Menjadi MURID!

Mungkin ramai yang tak tahu bahawa kalimah MURID berasal daripada bahasa Arab. Maknanya ialah "orang yang mengkehendaki". Asalnya daripada perkataan araada yang bermakna "mahu/ hendak".

Lebih kurang 2 minggu lepas, saya mendengar ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus, yang diambil daripada  pen drive yang ada dalam kereta Mak. Antara isi ceramah itu, beliau mengingatkan kewajipan kita, sebagai seorang Muslim, mendalami ilmu dalam bidang tafsir al-Quran.

Saya seolah-olah tersedar daripada lena yang panjang apabila mendengar saranan beliau. Teringat semasa masih menuntut di sekolah menengah Arab dahulu, saya sangat meminati subjek Ayat dan Hadis.Dalam subjek ini, satu ayat al-Quran atau satu Hadis Nabi akan diambil dalam setiap tajuk dan dihuraikan (juga dalam bahasa Arab) secara panjang lebar. Apabila dibaca huraiannya, akan bertemulah pula kita dengan ayat-ayat dan hadis-hadis lain yang digunakan untuk menerangkannya. Kitab yang digunakan oleh kami pada masa itu didatangkan dari Mesir dan mendapat pengiktirafan Universiti Al-Azhar.Melalui dua mata pelajaran ini, banyaklah saya belajar tentang hukum- hakam, adab-adab, sekaligus sedikit sebanyak tentang penggunaan bahasa Arab.

Semasa menuntut di universiti, saya masih lagi berpeluang mempelajari mata pelajaran tersebut walaupun tidak sebanyak dahulu.

Usai pengajian di universiti, dan setelah saya khatam bacaan terjemahan al-Quran semasa di Tingkatan Lima dahulu, rasa-rasanya saya tidak ada lagi menekuni mana-mana kitab Tafsir bagi menambah pengetahuan dalam bidang tersebut. Adalah sekali dua saya membelek kitab Hadis Riyadh al-Solihiin yang telah diterjemahkan dalam bahasa Melayu oleh JAKIM.

Oh, betapa lalainya saya! Umur saya semakin lama semakin berkurangan. Ilmu di dada pun masih lagi cetek walaupun telah bergelar "cikgu". Rasa- rasanya, tiada peningkatan ilmu saya sejak memasuki alam pekerjaan ini.

Ceramah Ustaz Azhar membangkitkan keinginan saya untuk mengkehendaki lebih banyak ilmu lagi. Terutamanya dalam bidang tafsir al-Quran. Pagi ini, saya telah pun memulakan bacaan Tafsir Fi Zilaalil Quran, karya Syed Qutb dan diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu oleh Ustaz Zaky Yusof. Saya akan cuba membacanya sedikit demi sedikit sehingga kesemua  17 jilid itu habis.

Jadilah kembali saya seorang MURID. Segala puji bagi ALLAH yang telah memberikan saya peluang ini! 





No comments:

Post a Comment