Sila Klik Sini!

Friday, December 10, 2010

Dan Rindu Pun Bertamu Lagi....

Khamis.

Saya ke rumah Ayoh Di (sepupu ayah) di Kota Bharu.Ayoh Di ni ialah antara pak cik yang selalu saya kenang. Sebabnya...semasa saya menuntut dalam Tingkatan 1 di Kota Bharu dahulu, sewaktu itu keluarga saya masih di Kuala Lumpur, Ayoh Di lah yang rajin menjenguk saya di asrama, sekaligus banyak membantu.

Sudah lama saya tak ke rumahnya. Kali terakhir tahun 2004. Ayoh Di ni, masa muda-muda dulu seorang yang cakapnya agak kasar. Tetapi hati beliau baik. Saya masih ingat semasa Ayoh Ya (abang iparnya) meninggal dunia 13 tahun dahulu, Ayoh Di peluk anak Ayoh Ya yang masa tu berumur 11 tahun. Kata Ayoh Di, "Abang Ngah jangan menangis.Ayoh Di ada. Ayoh Di akan jaga Abang Ngah dan adik-adik". Sekarang Ayoh Di nampak lebih cool, seiring dengan pertambahan usianya. Kopiah pula tak lekang dari kepala.

Saya makan tengah hari di rumah Ayoh Di, bersama isterinya Cik Su dan Mak. Lauknya ikan, sayur pucuk paku,ulam-ulaman dan budu. Entah kenapa saya rasa makan tengah hari tu sedap sangat. Kata orang Kelantan, sedap nen gok (lebih kurang sama maksudnya dengan "sehingga menjilat jari" la tu) Saya benar-benar menikmatinya. Tak tahu saya adakah kerana lauk kampungnya atau kerana ada perasa tambahan, iaitu,  kasih sayang dan kemesraan.

Ayoh Di banyak bercerita tentang anak-anaknya, Kamil dan Rahim yang sekarang sedang menuntut di sekolah tahfiz. Jelas terbayang kebanggaan dalam nada suaranya, terutamanya apabila bercerita tentang Rahim yang usianya 14, tetapi sudah menghafaz lebih separuh al-Quran. Saya pun tumpang bangga dengan adik pupu saya itu. Sejuk perut ummi yang mengandungkannya. Rindu nak berjumpa mereka.Kali terakhir berjumpa dulu, mereka masih kanak-kanak sekolah rendah yang nakal.Sekarang dah jadi bakal hafiz, malah, Rahim dah pun jadi imam solat tarawih. Semoga Allah memberkati mereka.

Apabila berkumpul begitu, selain tentang keluarga, perbincangan kami berlegar seputar isu semasa,hukum- hakam dan isi-isi ceramah yang pernah kami dengar. Saya seronok dengan suasana kekeluargaan begini....

DAMAI DAN MESRA.

Jumaat.

Dua minggu berturut-turut saya ke Jalan Dato Pati. Setiap Jumaat, masyarakat di sini akan turun beramai-ramai untuk mendengar orang mengajar. Sebetulnya, ada banyak budaya masyarakat Kelantan yang saya tak gemari. Tetapi, dalam hal ini , saya rasa bangga.Seronok melihat suasana yang hidup pada pagi Jumaat di sini.Sejuk hati melihat gerombolan manusia berkopiah dan bertudung labuh di sana sini. Saya tumbuh remaja dalam suasana seperti ini, dan saya menyukainya. RINDU PUN BERTAMU LAGI....untuk terus berada dalam suasana ini.

Alang-alang berada di Kota Bharu, saya singgah di sekolah tempat saya menuntut ilmu Allah dahulu.Sekolah yang telah melahirkan sekian ramai ulama.RINDU LAGIII.Sekolah saya itu dah  banyak berubah. Bangunan tua setingkat tempat saya belajar dahulu dah dirobohkan dan diganti dengan bangunan bertingkat yang tersergam.


Ini maktabah (perpustakaan). Tempat lepak saya. Di dalam bangunan yang kecil ini, saya meneroka dunia yang besar melalui pembacaan khazanah berharga yang ada.

Masjid Tengku Amalin Aisyah Petri. Satu lagi tempat lepak saya.Malah, masa Tingkatan 4 saya pernah ponteng kelas dan datang tidur kat sini. Nakal masa tu.

Maahad Muhammadi yang melahirkan jiilul Quran (generasi al-Quran)

Syukran, mak dan ayah sebab hantar saya ke sini!

Saya rindu nak kembali ke sini. Saya rasa saya dah tersasar jauh daripada cara hidup asal yang diterapkan dalam diri saya.Saya nak dekat dengan Allah...jauh dari maksiat. Saya nak menekuni kitab-kita sebagaimana yang saya buat dahulu.Saya nak jadi ahli ibadah...saya nak jadi wanita solehah, yang menjaga akhlak,yang menutup aurat dengan sempurna. Saya tak mahu lalai...saya tak mahu hanyut dalam arus keduniaan ini. 

Bilakah agaknya saya dapat kembali ke akar saya lagi? Saya teringat pada satu cita-cita saya yang belum tercapai...nak menadah kitab di pondok. Cadangnya, apabila habis pengajian di IPKB dahulu, saya nak gunakan masa cuti untuk pergi memondok di Pasir Tumboh atau Lubuk Tapah...tapi Allah dah takdirkan yang jodoh saya sampai...dan saya dibawa semakin jauh daripada cara hidup yang saya cintai.

Salah sayakah atau takdir? Mampukah saya betulkan keadaan?

YA ALLAH, BERIKAN SAYA KEKUATAN! 

No comments:

Post a Comment