Sila Klik Sini!

Friday, June 10, 2011

Kenangan Itu Menjelma

Saya menerima panggilan telefon daripada seorang murid, Farhan Afif yang telah berpindah tiga tahun lalu.

Saya berasa sangat seronok dengan ingatan tersebut. Selepas dia berpindah sekolah, saya tidak pernah lagi berjumpa dengannya. Ada tidak pun, salam yang dia sampaikan kepada saya melalui kawannya yang masih di sini.

Terbayang- bayang wajahnya yang comel semasa masih belajar di sini dahulu. Maklumlah, masa itu umurnya baru 7 & 8 tahun. Sekarang wajahnya tentu agak berbeza sebab dia dahberada  dalam tahun 6.

Panggilan telefon itu menyebabkan saya terkenang kembali tahun pertama saya bertugas sebagai guru. SKSJ 2006. Dalam kelas 1 Berlian pada tahun itu, ada sesuatu yang agak istimewa tentang 3 orang murid (bagi sayalah). Ada seorang murid bernama Farhan Afif, seorang lagi bernama Afif Azri, dan seorang lagi Azrie Ikhmal. Nama mereka seolah- olah berangkai dan memudahkan saya mengingatinya (tetapi mengelirukan sesetengah guru lain).

Menariknya, setelah mereka tamat tahun 2, Farhan Afif berpindah ke Redong, manakala Azrie Ikhmal berpindah ke Durian Chondong. Yang tinggal sehingga kini ialah Afif Azri. Saya berpendapat dia tinggal untuk terus mengingatkan saya kepada 2 lagi murid yang telah berpindah itu kerana namanya mengandungi kedua- dua nama mereka.

Saya rasa perlu saya nyatakan bahawa MURID- MURID TAHUN 1 SKSJ 2006 SANGAT ISTIMEWA DI HATI SAYA. Kenapa? Kerana MEREKALAH ANAK SULUNG SAYA! Biasanya, dalam sebuah keluarga pun, anak sulung ni sangat istimewa bagi kedua ibu bapa sebab mereka yang pertama hadir dalam kehidupan. 56 orang mereka sentiasa di hati saya. Malah saya masih ingat kepada murid- murid yang telah berpindah sekolah.

Saya sayangkan mereka dan sentiasa berharap supaya mereka menjadi insan yang beriman dan hamba-Nya yang soleh. Saya berasa sedih apabila melihat ada “anak sulung” saya ni yang berkelakuan tidak sepatutnya walaupun mereka cemerlang dalam pelajaran.

Apapun, ingatan Farhan terhadap saya membuatkan saya berasa saaangaat gembira!

No comments:

Post a Comment