Sila Klik Sini!

Monday, June 27, 2011

Ilmuwan dan Hiburan

Menghantar murid ke Kem Literasi al-Quran Daerah Muar/ Ledang.

Ini memang merupakan salah satu acara tahunan saya. Sesuatu yang saya senangi.

Seronok melihat ada pelbagai usaha dibuat untuk memastikan generasi Muslim kini celik al- Quran. Rancangan televisyen pun, saya lihat sudah ada banyak rancangan yang bermotifkan untuk menerapkan pembacaan, pemahaman dan penghayatan al-Quran.

Teringat semasa saya kecil- kecil dahulu, tiada rancangan yang menarik begitu. Yang saya ingat hanya satu rancangan mengajar membaca Muqaddam yang dikendalikan oleh Ustaz Hasan Mahmud al-Hafiz, seorang tokoh membaca al-Quran ketika itu. Rancangannya berbentuk ilimiah dan tiada diselitkan unsur permainan atau hiburan. Dalam bahasa kasarnya, MEMBOSANKAN!

Tetapi saya menghargainya sebagai    suatu usaha yang  sangat murni. Mungkin ketika itu minda masyarakat Islam masih belum begitu terbuka untuk berfikir bahawa dakwah boleh disampaikan melalui bentuk hiburan. Kini, ada banyak rancangan berunsur Islam yang disampaikan dalam bentuk yang menghiburkan dan menarik perhatian kanak- kanak.

Cuma saya belum berjumpa  dapatan kajian yang menunjukkan berapa ramai kanak- kanak tertarik untuk menonton rancangan tersebut.

Walau bagaimanapun, saya masih lagi ragu- ragu dengan cara mendidik sambil berhibur ini. Apakah sebenarnya mesej yang sampai kepada audiens DIDIKAN atau HIBURAN? Saya pernah membaca satu pendapat yang mengatakan bahawa kalau sesuatu itu disampaikan secara humor, yang sampai kepada penerimanya ialah HUMORNYA, bukan MAKSUD DI SEBALIKNYA.

Sebab itulah, tiada suatu ayat pun dalam al-Quran yang berunsur humor!

Guru- guru di sekolah juga disarankan supaya menerapkan unsur berhibur semasa pengajaran mereka.
Saya dapati, cara ini berkesan untuk menarik minat murid tersebut kepada subjek itu atau kepada guru yang mengajarnya. Mereka akan seronok dan melompat- lompat apabila tiba masa pelajaran itu. Tetapi, cara ini TIDAK BEGITU BERKESAN BAGI MEMASTIKAN MURID DAPAT MEMAHAMI PELAJARAN.

Saya selalu mengajar murid menyanyi dalam Bahasa Arab, malangnya, mereka tak ingat pun maknanya. Mereka hanya suka menyanyi.

Cara untuk memahamkan murid ialah menerangkan berkali- kali tentang perkara tersebut dengan seriusnya, BUKAN MELALUI PERMAINAN atauNYANYIAN.
Sebab kita mahu melahirkan generasi yang MENCINTAI ILMU,bukan generasi yang  CINTAKAN HIBURAN.

Fikir- fikir. Renung- renung.

No comments:

Post a Comment