Sila Klik Sini!

Wednesday, June 29, 2011

Kasih Seorang Guru

Saya sedang menunggu untuk masuk ke kelas 5B.Setelah beberapa minit menunggu, guru Matematik yang mengajar di kelas itu keluar. Dia menghampiri saya dan berkata :

"Awak tolong pujuk Nazirah tu. Dia menangis. Saya rotan dia sebab tak siap kerja rumah. Tapi, sebenarnya saya rasa kasihan padanya. Dia kan anak yatim."

"Tapi saya merotannya sebab saya sayangkan dia."

Saya lihat mata cikgu tu merah dan berair sedikit. Hati saya pun tersentuh.

Cikgu Matematik itu ialah seorang guru lelaki yang paling garang dan digeruni oleh murid- murid sekolah kami. Umurnya dah lebih 40 tahun. Saya tahu, walaupun dia garang, dia sebenarnya seorang yang penyayang. Tetapi, baru hari ini saya melihat dia menunjukkan kasih sayang dan sifat kebapaannya dengan jelas.

Saya masuk ke kelas dan memujuk murid yang menangis itu. Murid itu sebenarnya murid yang baik. Mungkin ada sebab dia tidak dapat menyiapkan kerja rumahnya sebab itulah dia sedih sangat apabila dirotan. Tapi saya tahu tindakan guru itu betul kerana beliau mesti bersikap adil kerana murid lain yang tidak siap kerja juga dihukum. Saya bertanyakan masalahnya, tetapi dia tidak dapat menjawab kerana sedang teresak- esak menangis. Saya katakan kepadanya, sekiranya dia ada masalah, dia boleh datang berjumpa dengan saya untuk mengadu. Saya sudi mendengarnya.

Saya berasa tersentuh dengan peristiwa itu. Betapa kasihnya seorang guru kepada murid, walaupun secara luarannya guru tersebut nampak garang dan kasar. Saya percaya ramai dan kebanyakan guru bersifat demikian.

Alangkah baiknya jika murid- murid dapat memahami betapa guru sayangkan mereka! 

No comments:

Post a Comment