Sila Klik Sini!

Sunday, May 29, 2011

Johan Pertandingan Pengisahan Kenegaraan Peringkat Negeri Johor!

Selama hampir 2 minggu kebelakangan ini saya penat. Minggu lepas, hampir setiap malam saya tidur lewat. Saya  terpaksa seimbangkan antara tugasan di sekolah, kerja- kerja rumah dan persediaan untuk Pertandingan Pengisahan Kenegaraan.

Pertandingan tersebut diadakan pada 28 Mei 2011.

Jumaat, 27 Mei, semua peserta ke ILP Ledang untuk diberi taklimat, mencabut angka giliran dan sedikit raptai. Ahli kumpulan minta saya mencabut nombor. Ada 5 daerah yang bertanding dalam pengisahan tersebut iaitu, Segamat, Batu Pahat, Muar, Kluang dan kumpulan kami yang mewakili Ledang. Kumpulan kami mendapat giliran ke-5.

Saya lihat, kumpulan dari daerah lain sangat lengkap persediaan mereka. Ada kumpulan yang membawa bahan prop sampai 1 van, dengan pelbagai costum dan siap solekan sekali.

Kumpulan kami "sempoi" je. Pakaian biasa, prop pun hanya tirai, meja dan rostrum.

Apapun, kami cuba buat yang terbaik kami mampu. Bagi saya, inilah PENGALAMAN PERTAMA MEMBUAT PERSEMBAHAN PENTAS DALAM SEUMUR HIDUP SAYA. Saya hanya mencuba dan pasrah. Tetapi, saya bersyukur kerana sepanjang pementasan selama lebih 15 minit itu, saya tak terlalu gemuruh atau takut. Saya dapat kawal diri dan ingat dialog dengan agak baik.

 Semasa keputusan diumumkan, saya sangat berdebar- debar. Apabila tinggal Johan dan Naib Johan saja yang belum diumumkan, saya tak tahulah apa yang saya rasa masa tunggu pengumuman tu. Akhirnya, apabila disebut nama kumpulan Permata Ledang sebagai Johan, saya rasa macam di awang- awangan! TAK SANGKA KUMPULAN KAMI YANG SEMPOI NI BOLEH JADI JOHAN! Tapi, menurut seorang penonton yang saya kenal, dia dah yakin kumpulan kami Johan selepas saksikan kesemua pementasan.

ALHAMDULILLAH. SYUKURNYA SAYA. Dengan kemenangan itu, kami akan mewakili negeri Johor bagi pertandingan peringkat kebangsaan di Perak, Jun ini.

Semoga Allah bantu kami!

 Saya uploadkan rakaman detik- detik pengumuman Johan. Ingat nak masukkan rakaman pementasan tapi besar sangat, tak boleh masuk.



Berdebar- debar tunggu pengumuman.

Kamilah pemenangnya!

No comments:

Post a Comment