Sila Klik Sini!

Wednesday, June 29, 2011

Penemuan Yang Menakjubkan!

Saya telah menemukan sesuatu yang ajaib!

Saya menjemput seorang murid tahun 4 yang dikenali sebagai SANGAT LEMAH ke rumah. Saya berniat untuk membimbingnya membaca kerana dia dikatakan belum dapat membaca dengan lancar. Murid ini saaaangaaat pendiam. Nak menjawab “Ya” atau “Tidak” pun susah. Kebanyakan guru langsung tidak berjaya membuatnya membuka mulut, tetapi dengan saya, sekurang- kurangnya dia mahu juga mengikut apa yang saya baca di dalam kelas.

Mula- mula, saya mengajarnya membaca huruf hijaiyah. Memang dia masih lemah dalam bab ini. Selepas itu, saya mengajarnya membaca Bahasa Melayu pula.

Terkejutnya saya! SEBENARNYA DIA SUDAH BOLEH MEMBACA DENGAN LANCAR! Bukan itu sahaja, dia juga boleh memahami apa yang dibaca dan dapat menjawab soalan- soalan yang saya tanya secara lisan.  

Saya hampir tidak percaya dengan apa yang saya lihat dan dengar. Saya berasakan apa yang saya alami ini ialah SATU PENEMUAN YANG AMAT MENAKJUBKAN! Saya siap merakam aktivitinya membaca dan menjawab soalan untuk menunjukkannya kepada Ketua Panitia Bahasa Melayu pada esok hari.

Saya tertanya- tanya kenapa dia terlalu pasif dan gagal dalam pelajaran Bahasa Melayunya? Di dalam kelas, dia kelihatan seolah- olah tidak faham apa pun yang diajar. Memang dari tahun 1 lagi dia tidak mahu bercakap.

Saya menepuk- nepuk bahunya. Saya katakan dia seorang murid yang pandai dan boleh berjaya. Saya sangat yakin dia boleh membuat suatu momentum lonjakan yang mengejutkan semua orang. DAN SAYA BERNIAT UNTUK TERUS MEMBIMBINGNYA SUPAYA DIA DAPAT MEMBUAT LONJAKAN TERSEBUT!

Ya Allah, bantu saya! Saya mahu membantunya!

No comments:

Post a Comment