Sila Klik Sini!

Saturday, May 14, 2011

Menjadi Penyelamat Daerah Ledang?Heee...heee

Emmm, semalam satu peristiwa berlaku dalam hidup saya. Peristiwa tu taklah sebesar mana pun, tapi besarlah bagi insan sekecil saya.
Saya menghadiri Mesyuarat AJK Pertandingan Pengkisahan Kenegaraan Peringkat Negeri Johor di Pejabat Penerangan Daerah Ledang, Tangkak. Dalam mesyuarat tersebut, Pegawai Penerangan Daerah Ledang menunjukkan skrip yang saya tulis dan berkata :
“Saya berterima kasih pada cikgu ni. Dia dah SELAMATKAN DAERAH LEDANG. Kalau dia tak tulis skrip ni, kita tak ada wakil untuk pertandingan tu. Saya dah minta pada komuniti lain tapi tak ada pun yang sanggup. Nasib baik dia tulis skrip ni.”
Waaah, tak sangka tiba- tiba saya menjadi seorang savior. Saya tahu pegawai tu berlebih- lebih dalam ucapannya. Saya rasa agak malu bercampur dengan seronok dan bangga.
Lebih seronok lagi, saya diberi saguhati RM100 untuk skrip 7 muka surat yang saya hasilkan dalam masa lebih kurang sehari setengah tu.
Semuanya berlaku secara tak sengaja. Seorang cikgu di Durian Chondong dapat tahu yang saya pernah menjadi Johan Pertandingan Penulisan Skrip anjuran FINAS, dua tahun lalu. Jadi, apabila jumpa dengan saya, dia tanya sama ada saya berminat tak nak sertai pertandingan Pengkisahan Kenegaraan yang dianjurkan setiap tahun oleh Jabatan Penerangan. Saya katakan saya berminat  juga nak tahu tentang perkara tu.
Lalu, dia berikan saya sedikit maklumat dan tema pertandingan. Dia minta saya buat sebuah skrip tentang salah seorang Perdana Menteri. Pada mulanya, saya tak ambil serius perkara tu. Saya anggap, kalau ada masa, saya buatlah, kalau tidak, tidaklah.
Tiba- tiba, tiga hari sebelum tarikh tutup penyerahan skrip, dia muncul di sekolah saya. Saya tak buat satu apa pun lagi!!!
Disebabkan malu kepadanya,  saya berjanji untuk siapkan skrip tu dalam masa dua hari. Lalu, terhasillah…TUN DR MAHATHIR MOHAMED:ANUGERAH ILAHI  BUAT KAMI.
Tak sangka pula skrip yang disiapkan itu mendapat komen daripada Pegawai Penerangan Daerah Ledang:
“Kalau berdasarkan skrip ni, saya tahu boleh menang. Sekarang cuma tinggal cara pementasannya saja.”
Haaa…haaa…haaaaa. Nampaknya semuanya lebih rumit daripada apa yang saya fikirkan. Sekarang saya perlu bersedia untuk pementasannya pula. Saya kena sediakan slaid untuk prop dan kena berlatih sebagai pencerita untuk pementasan tu.
Apapun, ALANG- ALANG MENYELUK PERKASAM, BIAR SAMPAI KE PANGKAL LENGAN! Saya akan cuba buat yang terbaik. Semalam, saya jumpa dengan beberapa orang ketua kampung dalam daerah Ledang ni yang meletakkan harapan besar supaya kami boleh menjadi Johan negeri bagi mengharumkan nama daerah Ledang. Perkara ni sangat baharu bagi saya tapi saya sukakannya sebagai satu  pengalaman baru.
Seronok juga sesekali buat sesuatu di luar rutin.                                                                                                        
Semoga Allah bantu saya!

2 comments: