Sila Klik Sini!

Sunday, May 8, 2011

Menjadi "Teacher-Mu'allimah"

Pihak sekolah minta saya membantu untuk meningkatkan pencapaian Bahasa Inggeris UPSR. Jadi, saya diberi 4 orang daripada 16  orang murid yang disasarkan untuk menjadi murid cemerlang UPSR 2011.

Lalu, jadilah saya “Teacher-Mu’allimah”. Bertambah tugasan. Tapi, tak apalah, demi murid- murid. Kepercayaan yang diamanahkan ini akan saya jalankan sebaik mungkin.

Saya dah pun mulakan study group saya tu semalam dan malam Sabtu. Tempatnya, di meja makan rumah saya. Santai- santai je.

Bahasa Inggeris selalu menjadi subjek yang mendatangkan masalah kepada murid- murid Melayu, terutamanya bagi murid sekolah luar bandar.
2 orang daripada murid saya ni agak bagus juga. Tapi secara keseluruhannya, penguasaan kosa kata dan tatabahasa mereka masih lemah. Saya rasa seronok dapat bimbing mereka sebab saya tahu, mereka mahu belajar tapi agak susah kalau tanpa bimbingan. Maklumlah, pelajaran bahasa bukanlah sesuatu yang mudah untuk didalami.

Saya taklah pandai sangat sampai boleh jadi seorang teacher. Tapi yang pastinya, saya mesti la lebih pandai  dari mereka. Sekurang- kurangnya, saya tahu kenapa ayat mereka salah, saya tahu bila nak guna simple past, simple present, past continuous, present continuous, bila patut guna articles dan bila tidak… bla…bla…bla…

Apapun, “memberi” itu sangat menyeronokkan. Terutamanya apabila dapat “memberi” kepada yang memerlukan dan mahukan.

Saya pun berasa seronok dengan kesibukan ini. Maksud saya, kesibukan yang saya rasa bermanfaat untuk murid dan mampu saya buat. Kesibukan macam ni tak memberatkan otak, sebaliknya boleh membuatkan saya melupakan masalah- masalah lain yang menyerabutkan fikiran. Tapi saya tak suka kalau terpaksa sibuk dengan fail, buat laporan menipu dan tah apa- apa lagi.

Biarku menjadi lilin
Memberikan cahaya
Saat kau kesepian saat kau kegelapan
Kurela menerangkan

Aku senang begini dapat terus berbakti
Dengan cara sendiri

No comments:

Post a Comment