Sila Klik Sini!

Friday, September 17, 2010

Tak Terasa Berdosakah Kita?

Kembali ke sekolah lagi. Rasa seronok bila dapat melihat semula wajah anak- anak murid yang comel dan ceria.

Tetapi hari ini saya terpaksa meninggalkan sekolah kerana perlu menghadiri taklimat bagi pengawas UPSR di sebuah sekolah lain.

Setelah meminta izin Guru Besar, saya mengisi borang kebenaran keluar dan bertolak ke sekolah tersebut mengikut perancangan masa yang telah saya buat sebab saya tidk mahu membazirkan masa orang lain kalau terpaksa menunggu saya. Saya tiba tepat pada masa yang diarahkan (8.30 pagi seperti yang tertulis dalam surat).

Malangnya, sayalah pengawas pertama yang sampai untuk taklimat tersebut.Terpaksalah saya duduk menunggu di pejabat sekolah. Setengah jam kemudian, pengawas lain sampai, tetapi ketua pengawas yang sepatutnya memberi taklimat belum muncul. Menunggu lagi kami....Dalam masa menunggu itu, saya terkenangkan kelas yang saya tinggalkan untuk menghadiri taklimat ini.Sebenarnya, saya sempat mengajar dua masa dalam tempoh tersebut. Kasihan...murid- murid saya ditinggalkan semata- mata untuk saya termenung di pejabat sekolah orang ini!

Setelah sejam saya menunggu, barulah ketua pengawas berkenaan sampai. Bagaimanapun, taklimat belum dimulakan kerana dia mengambil sejumlah masa pula untuk berbual- bual dengan Guru Besar tuan rumah. Akhirnya taklimat tersebut bermula jam 10.00 pagi.

Usai taklimat, kami diberi jamuan dan bersurai. Saya segera berangkat balik ke sekolah. Sempatlah saya mengajar pelajaran bagi masa terakhir. Daripada 5 masa yang diuntukkan hari ini, saya cuma mengajar satu sahaja.  Satu lagi masa saya digunakan untuk menghadiri taklimat, manakala 3 yang lain untuk saya termenung dan menunggu.

Terfikir saya, tak rasa berdosakah kita membuang masa percuma begitu? Apatah lagi membuang masa orang lain? Bukankah masa itu gaji (itu prinsip yang saya pegang)? Halalkah kita membuang masa yang sepatutnya digunakan untuk mengajar bagi sesuatu yang tidak sepatutnya?

Buat guru, bakal guru atau apa saja pekerjaan yang dilakukan, fikir- fikirkanlah. Ingat amanah, ingat akhirat.

No comments:

Post a Comment