Sila Klik Sini!

Wednesday, September 8, 2010

Munajat Seorang Guru

"Ya Allah...aku datang ke sini dengan sebuah niat yang suci. Untuk mendidik anak- anak bangsaku supaya menjadi hamba- hamba-Mu yang bertaqwa. Untuk mengeluarkan mereka daripada belenggu kejahilan dan membawa mereka kepada sinar kealiman...

Ya Allah...jadikanlah aku seorang guru yang penuh hikmah dan kesabaran dalam melayani dan menangani kerenah murid- muridku. Janganlah aku terlalu keras sehingga membantutkan potensi mereka...dan janganlah pula aku terlalu lembut sehingga tidak upaya membentuk peribadi mulia mereka. Berikan aku hikmah dan petunjuk  terbaik untuk bertindak dalam setiap situasi yang kuhadapi...

Ya Tuhanku...jadikanlah kemarahanku kepada mereka, kemarahan yang menginsafkan, dan jadikan pujukanku terhadap mereka, pujukan yang menyentuh perasaan...sehingga mereka terdorong untuk mendekatkan diri kepada-Mu, membuat ketaatan terhadap-Mu dan meninggalkan kemungkaran kepada- Mu....

Jadikanlah anak- anak didikku, Ya Allah...hamba- hamba-Mu yang soleh dan solehah. Jangan jadikan mereka manusia yang bergelumang dengan maksiat dan kemungkaran. Sesungguhnya mereka generasi masa hadapan kami, Ya Allah. Merekalah yang bakal mewarisi tanah air ini daripada kami. Semoga suatu hari nanti, tanah ini akan lebih dihiasi dengan ketakwaan terhadap-Mu, semoga masa depan kami nanti, akan lebih berada dalam limpahan rahmat dan keredhaan-Mu.

Kabulkanlah permintaanku, Ya Rahman, Ya Samii', Ya Mujiib. Bantulah aku dalam mengharungi hari-hariku sebagai seorang hamba- Mu...seorang GURU 

No comments:

Post a Comment