Sila Klik Sini!

Thursday, September 9, 2010

Mutiara Yang Terendam

Seorang bapa meminta saya mengajar anaknya membaca al-Quran.

Anaknya ialah seorang murid lelaki tahun 3. Sangat pendiam dan pasif. Dia tergolong dalam golongan murid yang tidak mendapat perhatian kebanyakan guru (biasanya begitu bagi murid yang tidak terlalu pandai dan tidak terlalu nakal). Saya mengajarnya dari tahun 1, tetapi bagi sesi membaca al-Quran, dia dimasukkan ke dalam kumpulan seorang guru lain. Jadi, perkembangannya secara individu tidak terlalu saya ikuti. Berdasarkan kemampuannya di dalam kelas, dia dimasukkan ke dalam kumpulan 3.

Kali pertama murid tersebut datang ke rumah saya, saya menguji tahap bacaannya bagi membolehkan saya menentukan kaedah terbaik untuk mengajarnya. SAYA TERKEJUT!...kerana sesungguhnya anak ini telah pun menguasai kesemua kemahiran asas yang diperlukan untuk membaca al-Quran. Pada pemerhatian saya, apa yang dia perlukan hanyalah latihan setiap hari supaya bacaannya lancar. Dia tidak perlu diajar... sebaliknya, diperhatikan dan diperbetulkan.

ALANGKAH BERDOSANYA SAYA (walaupun kadang-kadang saya rasa guru kumpulannyalah yang bertanggungjawab dalam hal ini) sebagai seorang guru, kerana membiarkan murid ini terbelenggu dalam tanggapan bahawa dia MURID LEMAH selama ini, sedangkan dia sebenarnya sudah terkeluar daripada golongan itu.

Saya menyatakan kepadanya bahawa dia sebenarnya seorang murid yang pandai. Dia telah pun menguasai kemahiran dan perlukan latihan supaya lebih lancar bacaannya. Saya juga menyatakan yang sikapnya yang terlalu merendah diri itu menyebabkan keupayaannya tidak dilihat oleh orang lain. Oleh sebab itu, saya meminta dia cuba mengubah sikap menjadi lebih aktif dan responsif kepada pengajaran guru. Berkali- kali saya menggalakkannya supaya mengangkat tangan dan cuba menjawab soalan guru di dalam kelas.

Hanya lebih kurang sebulan selepas itu, bapanya berjumpa dengan saya dan memberitahu yang dia menerima makluman positif daripada guru sekolah agama anaknya. Guru itu menyatakan rasa terkejutnya apabila murid ini didapati semakin maju dalam pelajaran, malah lebih aktif semasa pembelajaran di dalam kelas. Saya sangat gembira dengan berita itu.

Tahulah saya...apa yang dia perlukan sebenarnya ialah KEYAKINAN DIRI. Bersyukur saya kepada Allah kerana telah membuka mata hati saya untuk melihat diri anak ini yang sebenar.

Selepas setahun, saya dapati perkembangan dirinya semakin baik. Dia mendapat markah tertinggi dalam pelajaran Bahasa Arab di kalangan murid lelaki dalam kelasnya. Markahnya tidaklah membanggakan, tetapi perkembangannya itu yang membanggakan.

Saya rasa gembira...dalam masa yang sama saya tertanya- tanya, berapa ramai sebenarnya murid seperti ini, yang tidak berupaya untuk maju hanya kerana dia tidak mengenal potensi diri dan dibelenggu rasa rendah diri yang teruk, apatah lagi bila dilabel dan dikelaskan sebagai murid lemah di sekolah?

BERAPA RAMAI PULA YANG BERJAYA DISELAMATKAN DARIPADA TERUS BERADA DALAM JURANG KEGAGALAN ITU?

1 comment:

  1. budak2 zaman skrg kurang yakin diri. saye bkn guru, tapi saye pernah membantu anak saudara belajar, dan saya juga mengalami perkara yang sama. dia bijak, tapi kurang yakin dengan apa yang die nak cuba jawab.

    ReplyDelete