Sila Klik Sini!

Monday, September 13, 2010

Anak Didikku Bakal Seorang Pembunuh?

Terkejut dan sedih dengan berita pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya.

Apapun peristiwa semasa yang berlaku, segera saya teringatkan anak-anak didik saya di sekolah (mungkin kerana belum punya anak sendiri). Teringatkan kata-kata seorang pensyarah semasa menuntut di institusi perguruan beberapa tahun lalu, "Anak- anak murid yang kamu ajar tu, mungkin bakal jadi doktor, mungkin juga bakal jadi pembunuh satu hari nanti..."

Kadang-kadang, setelah memberikan murid- murid latihan, saya berdiri di hadapan kelas dan merenung wajah suci mereka. Cuba membayangkan keadaan mereka 10 atau 20 tahun lagi. Saya tidak dapat menerima seandainya ada salah seorang daripada mereka menjadi penjenayah suatu hari nanti.

Sebab itulah, saya seringkali menyentuh hati mereka, mengajak mereka berfikir dan menanamkan sifat belas ihsan dalam diri mereka, dalam apa jua kesempatan yang ada. Sewaktu mengajar tajuk tentang binatang, saya menyelitkan rasa kasihkan binatang, sewaktu mengajar tajuk berkaitan dengan rumah, saya mengajak mereka berfikir dan merenung nasib orang-orang yang tidak memiliki rumah atau yang rumah mereka dimusnahkan bencana,semasa mengajar tajuk berkenaan anggota badan, saya mengajar mereka bersyukur dengan kesempurnaan anggota yang Allah anugerahkan, dan sebagai tanda kesyukuran...gunakanlah anggota itu untuk berbuat kebajikan.

Bagi murid-murid yang terlalu nakal, ada ketikanya saya meminta izin untuk mengusap kepala mereka. Saya membaca doa minta perlindungan daripada gangguan syaitan dan meniup pada ubun- ubun mereka.

Saya sangat takut seandainya suatu hari nanti saya mendapat khabar bahawa salah seorang penjenayah yang ditangkap atau mati ditembak itu merupakan anak yang pernah saya didik. HAL ITU MERUPAKAN SUATU MIMPI NGERI BAGI SAYA.

YA ALLAH LINDUNGILAH ANAK- ANAK DIDIKKU DARIPADA MENJADI HAMBA-MU YANG MUNGKAR.LEMBUTKAN HATI MEREKA UNTUK MENERIMA DAN MENGAMALKAN NASIHAT YANG KAMI BERI.

No comments:

Post a Comment