Sila Klik Sini!

Saturday, September 11, 2010

"Ah! anak-anak dengan caranya yang murni..."

Pagi.Waktu pertama.

Saya sedang mengajar di kelas Tahun 1. Tiba- tiba seorang murid lelaki Tahun 3 muncul di depan.Nafasnya tercungap- cungap.

"Cikgu, ada budak bergaduh!"

Mulanya, saya malas hendak melayan aduan itu. Namun, bimbangkan sesuatu yang serius terjadi, saya bergegas ke kelas yang letaknya selang sebuah daripada kelas tempat saya mengajar.

Apabila saya sampai,kedua- dua murid yang bergaduh tadi  sudah duduk di tempat masing-masing. Mungkin kerana tahu perbuatan mereka telah diadukan.Ada kesan air mata pada wajah salah seorangnya.Mereka masih menjeling marah antara satu sama lain.

"Apa masalahnya?" Saya menyergah.

Murid- murid lain mula bising mengadu. Saya memanggil kedua- duanya mengikut saya ke kelas Tahun 1. Saya menyuruh mereka berdiri di muka pintu kerana saya rasa tidak adil untuk membuang waktu P & P saya bagi menyelesaikan masalah mereka.

Jam 8 pagi, saya menamatkan P&P di kelas itu.Keluar mendapatkan kedua- dua murid tersebut.

"Apa ceritanya ni?" Saya berpaling kepada murid di sebelah kanan saya.

"Kamu ceritakan dulu, apa yang dah jadi?"

Dia diam. Kepalanya ditundukkan. Setelah beberapa detik, saya menoleh pula kepada lawannya.

"Kamu ceritakan."

"Dia kata saya bodoh, cikgu. Lepas tu saya lempang dia."

"Betul macam tu?" Saya cuba mendapatkan kepastian daripada murid pertama.Murid itu mengangguk.

Saya menghela nafas. Merenung wajah kedua- dua anak di hadapan saya. Tiada sisa dendam atau kebencian di wajah mereka.

"Kamu rasa kamu ada buat salah tak?" Saya bertanya kepada murid pertama. Dia mengangguk lagi.

"Apa salah kamu?"

"Kata orang bodoh." Dia menjawab. Saya berpaling kepada murid kedua.

"Kamu pula, kamu rasa apa salah yang kamu buat?"

"Lempang orang."

Saya tahu mereka berdua sudah membuat muhasabah diri dan mengakui kesalahan masing- masing. Kepada murid pertama, saya nasihatkan supaya lebih berhati- hati mengeluarkan kata. Saya juga meminta dia membayangkan sekiranya dia berada di tempat kawannya, apakah perasaannya apabila dikata begitu. Kepada murid kedua pula, saya meminta supaya dia lebih sabar dan rasional. Saya meminta juga dia meletakkan diri dalam situasi temannya, apa perasannya apabila dikasari begitu, sedangkan dia mungkin hanya bergurau. Juga kepada kedua- dua mereka, saya meminta mereka lebih berhati- hati dan menggunakan akal mengatasi nafsu dan emosi dalam membuat setiap tindakan.

Akhirnya, saya bertanya kepada mereka, adakah mereka masih berdendam antara satu sama lain. Kedua- duanya menggeleng jujur. saya tidak memaksa, tetapi mereka, dari hati sendiri, bersalaman dan bermaafan sesama sendiri. Saya membenarkan mereka pulang ke kelas.

Sebenarnya, saya boleh saja memanggil mereka seterusnya menghukum mereka kerana bergaduh, dan memaksa saja mereka bermaafan antara satu sama lain. Itulah cara yang lebih senang dan tidak perlu memakan masa saya.

Tetapi saya tahu cara itu bukan merupakan langkah untuk membentuk sahsiah diri. Cara itu hanyalah short term solution. Lagi pula, kekerasan dan hukuman akan menambahkan benci dan dendam, bukan keinsafan dan kemaafan.

Teringat saya pada sebuah sajak Pak Usman,

Ah...anak- anak dengan caranya yang murni, berkelahi untuk nanti bermain lagi..

No comments:

Post a Comment