Sila Klik Sini!

Monday, March 11, 2013

Majlis Perpisahan

9 Mac 2013.

Saya ke Muar untuk menghadiri Majlis Perpisahan yang dianjurkan oleh SK Seri Jaya. Tempatnya di Mann Katering, Tanjung Emas, Muar.

Kembali lagi ke sini. Saya bertolak dari Nilai jam 8 pagi. Sempat singgah di RnR Seremban untuk minum pagi. Sampai tepat di Mann Katering jam 11 pagi. Orang lain masih belum tiba sampai saya tertanya- tanya, "Betul ke tempat ni?". Saya telefon setiausaha Bilik Guru, Cik Aini untuk kepastian, baru ternampak Cikgu Khaidir bersama isteri dan anak- anaknya. He..he ..betullah.

Sempat duduk dan berbual- bual dengan Kak Ikin, isteri Khaidir dan berjumpa dengan anaknya Aiman yang sebaya dengan Amina. Selepas itu, barulah warga SKSJ yang lain sampai seorang demi seorang. Hmmm...orang yang paling dekat sampai pertama, yang paling jauh sampai kedua!

Majlis bermula jam 12. Macam biasa, majlis di SKSJ  bermula dengan jamuan terlebih dahulu, barulah ucapan dan lain- lain. Ini perkara yang saya cukup suka tentang SKSJ!

Saya makan di meja VIP sebagai orang yang diraikan. Rasa segan pulak!

Semasa tiba sesi ucapan, Amina mula gelisah dan buat perangai. Nasib baik Daddynya ada. Saya sempat memberi ucapan perpisahan. Rasa sebak dan sayu. jadi tak boleh cakap lama- lama. Banyak yang nak diucapkan tapi semuanya tersekat. Takut air mata keluar, saya pun tamatkan ucapan cepat- cepat. 

Sebenarnya saya nak tunggu sehingga sesi penyampaian hadiah supaya ada gambar saya terima hadiah. Tapi, Amina dah tak boleh tunggu. Saya terpaksa masuk van untuk menyusukannya. Harap dia tidur cepat- cepat supaya saya dapat kembali semula ke majlis tapi Amina memang tak sporting kali ini. Saya pun terpaksa la tengok saja dari tingkap van, Daddy Amina menjadi wakil saya menerima hadiah perpisahan, dan lihat Aini sebagai jurukamera mengambil gambarnya.

Hu...hu...sedihnya. Buat apa la gambar dia terima hadiah tu? Dia bukannya guru SKSJ pun. Tak sesuai langsung sebagai dokumentasi Kelab Bilik Guru SKSJ. Tapi, tak apalah, yang penting hadiah tu saya dapat.

Terima kasih, kawan- kawan seperjuangan. Saya sedih tinggalkan SKSJ. Tapi saya pun gelisah gak kalau terus berada di sana. Jauh di perantauan. Saya perlukan angin baru di sini.

Apapun, persahabatan kita tak akan putus. Kenang saya dalam doa kalian.

Saya sayang semua!

No comments:

Post a Comment