Sila Klik Sini!

Friday, August 19, 2011

Amil Di Bulan Ramadhan

Nisfu Ramadhan dah berlalu.

Seperti biasa, saya sibuk di bulan Ramadhan ni. Menjadi amil tak rasmi di sekolah. Jawatan yang saya pegang sejak mula- mula masuk ke sini.

Saya suka jawatan ini walaupun sebenarnya saya tak suka pegang duit orang banyak- banyak. Sebabnya, saya tak ada duit untuk bersedekah dalam kuantiti yang banyak. Harap- harap, dengan menguruskan sedekah orang ni, dapatlah saya "komisen" sama.

Satu perkara yang saya senangi di sekolah ini ialah kewujudan Tabung Ihya Ramadhan, yang dilancarkan setiap Ramadhan. Kutipan tabung ini dibuat setiap hari dari kelas ke kelas, untuk menggalakkan murid- murid mengamalkan budaya infaq sejak mereka kecil. Hasil tabung tersebut akan dibahagikan kepada murid- murid anak yatim dan miskin pada minggu terakhir Ramadhan.

Tahun ini, banyak pula kutipan derma yang saya kena uruskan. Tabung Aman Palestin, pembinaan surau dan masjid dan asrama anak yatim.

Banyak juga penderma. Ada ibu bapa yang telefon saya bertanyakan jumlah anak yatim dan miskin di sekolah untuk berikan sumbangan.Saya rasa, jumlah kutipan tahun ini akan mengatasi tahun- tahun lepas.

Saya seronok dengan perkembangan ini. syukurlah dalam kebobrokan masyarakat hari ini, masih ramai insan yang prihatin terhadap kesusahan orang lain.

No comments:

Post a Comment