Sila Klik Sini!

Thursday, February 17, 2011

Catatan Sebuah Perjalanan

Saya paling tak suka Bandaraya Johor Bahru!

Sebabnya? Dah berkali- kali saya memandu ke sana, tak pernah sekali pun saya tak sesat!

Semalam saya ke Jabatan Pelajaran Negeri Johor untuk mengambil penyata rekod perkhidmatan dan mendapatkan pengesahan untuk permohonan melanjutkan pengajian. Tak tahulah mana silapnya, saya sesat sehingga hampir ke Woodlands.

Akhirnya, selepas “puter-puter” beberapa kali, saya lalu di hadapan sebuah sekolah. Saya segera berhenti dan terus ke pejabat sekolah tu untuk tanya jalan ke JPN.

Terima kasih kepada kakak Pembantu Tadbir di SK (P) Jalan Yahya Awal yang sudi melukiskan pelan untuk saya. Dah jauh sangat saya sesat sampai pelan yang dilukisnya tu bersambung- sambung di 3 tempat.

Akhirnya sampai di JPN. Urusan di Bahagian Perkhidmatan beres. Kena ke Bahagian Latihan pula untuk dapat pengesahan. Malangnya, Tn Hj Mansor, pegawai yang bertanggungjawab tak ada. Malang lagi, Pengarah dan Timbalan Pengarah pun tak ada juga!

Saya disuruh tinggalkan borang, dan datang semula pada hari lain untuk mengambilnya.

Arrgh!!! Nak kena ambil cuti lagi? Nak menempuh perjalanan jauh termasuk sesat- sesat tu lagi? Nak kena berhabis duit minyak ngan tol lagi?
Tempat saya bukan dekat. Perjalanan pergi balik ke JB mau lebih 400 km (tak termasuk “puter-puter” sesat tu).

Dengan muka yang menagih belas kasihan, saya tanya pada kakak Pembantu Tadbir tu, boleh tak kalau saya pergi beli sampul pos ekspres dan dia tolong poskan borang tu pada saya. Nasib baik la kakak tu baik dan nak tolong saya. Saya pun ke Bandar Baru Uda untuk beli sampul pos. Tersilap jalan gak sikit!

Akhirnya, urusan selesai jam 12 lebih.

Terima kasih kepada Pembantu- pembantu Tadbir di Bahagian Perkhidmatan, Bahagian Latihan dan Kak Masaliza Selamat di Bilik Timbaan Pengarah, yang manis budi bahasa mereka. Terima kasih kerana mempermudahkan urusan saya. Saya doakan supaya Allah mempermudahkan urusan kalian dan menemukan kalian dengan orang yang sudi membantu apabila kalian dalam kesusahan nanti.

Syukran! Syukran! Tak tergambar syukur apabila menerima pertolongan yang sangat diperlukan. Walaupun nampak kecil, tetapi bagi saya sangat berharga. 

Syukur kepada Allah yang menemukan saya dengan insan- insan sebaik mereka.

No comments:

Post a Comment