Sila Klik Sini!

Wednesday, October 20, 2010

Kerana Sebungkus Nasi Dagang

Hari ini, pagi- pagi waktu sampai ke sekolah, seorang murid lelaki Tahun 3 menghampiri saya dan menghulurkan sebuah bungkusan.
"Nasi dagang. Nenek kita bagi."

Saya mengucapkan terima kasih dan menambah ucapan Semoga diberkati Allah. Seperti biasa, saya memang rasa seronok menerima pemberian daripada murid, tidak kira sekecil mana pun pemberian itu.

Tiba- tiba sahaja, saya berasakan mood  saya pada hari ini lebih baik. Rasa gembira dan lebih bersemangat. Barangkali, inilah "kuasa hadiah", yang menyebabkan penerimanya berasa sangat dihargai, seterusnya mendorong kepada perasaan- perasaan positif yang lain.

Patutlah Islam amat- amat menggalakkan penganutnya "memberi" kepada orang lain. Bukankah tangan yang di atas itu lebih baik daripada tangan yang di bawah?

Jom kita sama- sama koreksi diri... berapa banyak agaknya kita "memberi" dalam kehidupan ni?

No comments:

Post a Comment