Sila Klik Sini!

Tuesday, July 28, 2015

Jamuan Hari Raya SK Desa Jasmin

Jamuan Hari Raya bagi murid- murid SKDJ telah diadakan pada 23 Julai 2015 bagi murid Tahap 1 dan 24 Julai 2015 bagi murid Tahap 2.

Jamuan ini diadakan pada waktu rehat mereka. Kebetulan pula, pada 23 Julai, saya mengajar mata pelajaran terakhir sebelum rehat di kelas 3I. Pada 24 Julai pula, saya mengajar mata pelajaran terakhir sebelum rehat di kelas 4B.

Memang langkah kananlah tu! Jadi, saya membantu murid- murid kelas tersebut untuk membuat persiapan sebelum jamuan.

Masa yang diperuntukkan untuk jamuan hanya setengah jam sahaja, iaitu, waktu rehat mereka. Tapi, memang mustahil untuk buat jamuan bagi budak- budak dalam masa setengah jam. Ada waktu belajar yang 'termasuk' dalam jamuan ini. 

Bagi saya, tak kisahlah. Sebab murid- murid belajar bukan dengan papan tulis dan buku sahaja. Melalui jamuan ini pun, banyak yang boleh mereka pelajari. Sekurang- kurangnya, mereka dapat belajar bekerjasama mengatur juadah di atas meja, mereka belajar berkongsi makanan dengan kawan- kawan  mereka, belajar tertib di dalam majlis makan dan juga belajar adab menjemput dan menghidangkan makanan kepada orang yang lebih tua daripada mereka.

Lagipun, anak- anak itu patut merasakan sekolah sebagai tempat yang menyeronokkan dan menggembirakan bagi mereka!

Tahun 3 Inovatif :





Saya bertanya kepada murid 4B, "siapa hendak hias papan hitam?"

Mereka berebut- rebut tunjukkan bakat masing- masing

Inilah hasilnya! Murid- murid ini memang sangat kreatif dan berbakat.
Bersama sebahagian murid 4 Bestari

Ini pula jamuan tahun 4 Efektif :








    

No comments:

Post a Comment