Sila Klik Sini!

Tuesday, July 1, 2014

Kisah Beruk

....sambungan 

Saya mengenali "Beruk" semasa Bina Insan Guru di Tasik Kenyir. Teks ini menjadi bacaan wajin kami, malah, peserta BIG diarahkan untuk menteaterkan "Beruk". Saya  masih ingat, kawan sekumpulan saya, BAPA 1, Nazri, yang memegang watak beruk.

Thumbs up kepada para pensyarah Institut Perguruan Kota Bharu yang mengenalkan kami kepada cerpen ini.

"Beruk" mengisahkan seorang guru lelaki yang bertugas di kawasan kampung. Ada seorang murid kelasnya yang selekeh dan selalu lewat ke sekolah. Setiap kali ditanya mengapa dia datang lewat, jawapannya tidak lari daripada "Beruk saya.....", "Beruk saya.....".

Suatu hari murid ini lewat lagi. Gurunya bertanya alasannya. Dia menjawab dengan jawapan biasa, "Beruk saya....". Gurunya hilang sabar lalu menempeleng murid itu (kalau tak salah).

Keesokan harinya, dan selama beberapa hari berikutnya, murid tersebut tidak ke sekolah. Guru itu cuba "menjejak" muridnya. Dia sampai rumah  murid itu tetapi murid itu tiada di rumah. Dia hanya menjumpai seorang lelaki sedang terlantar sakit.

Tidak lama kemudian, murid tersebut pulang dengan beruknya. Rupa- rupanya, murid itu mencari nafkah dengan mengambil upah memetik kelapa untuk menyara hidupnya dan ayahnya yang sedang sakit.

Guru itu berasa kesal dan insaf.

Nak jadi cerita, semasa dia sedang berbual dengan muridnya, tiba- tiba si beruk menerkam dan menggigitnya. Murid itu cuba menghalang beruknya daripada menggigit gurunya tetapi tidak berjaya. Untuk menyelamatkan gurunya itu, akhirnya si murid bertindak menikam beruknya sendiri dengan sebilah pisau.

Kalau tak salah saya, cerita ini berakhir begini, sebelum  pulang, si guru meminta murid supaya datang ke sekolah keesokan harinya. Murid menjawab sedih bahawa dia tidak mungkin ke sekolah lagi. Mata pencariaannya sudah tertutup dengan kematian beruknya.

"Pensil" dan "Beruk" menyentuh hati dan menginsafkan.

Kepada yang berbakat dalam bidang penulisan, hasilkanlah karya- karya begini. Mungkin tidak "meletup" di pasaran dan jadi rancangan yang ditunggu ramai di kaca televisyen, Tetapi, inilah yang bakal menjadi jariah dan pencen kubur (meminjam istilah Prof. Dr. Muhaya) kita.

Fikir!

No comments:

Post a Comment